субота, 30. јануар 2010.

BITLSI NA KROVU (Rooftop Performance)

Tridesetog januara 1969. godine BITLSI su održali svoj poslednji koncert.
Danas je taj dan: trideseti januar, ali 2010. godine.
"Umesto planiranog velikog promo-koncerta, Bitlsi sviraju na krovu svoje korporacije, ali i taj nastup, za slučajne prolaznike, prekida policija" (Vikipedija)
Ili: "Koncert na krovu
Studijski rad je završen 29. januara, a Makartnijeva ideja je bila da se održi povratnički koncert, čime bi „Bitlsi“ ponovo počeli da privlače publiku. Ostatak grupe se složio, međutim u potpunosti su se razišli oko ideje na kojoj lokaciji da se održi taj nastup. Makartni je predložio da to bude neki klub, poput „Kafe Kavern“-a, u kome je grupa svirala početkom 60-ih, Lenon je hteo veliki besplatni koncert u Africi, Star nije hteo da to bude van Britanije, a Harisonu je bilo svejedno, samo je želeo da se negde održi. Na kraju je nađeno kompromisno rešenje- krov korporacije „Epl“ u sred Londona, a publika bi bila slučajni prolaznici. Naravno, na koncertu je učestvovao i Preston, koji je već poneo epitet „peti Bitls“. Međutim, koncert nije prijavljen policiji, pa su se komšije tokom nastupa neprekidno žalile. Kamera je na ulici beležila podeljenu publiku- neki su bili oduševljeni idejom, a neki zgroženi. Muzički gledano, koncert nije protekao savršeno. Ipak neki snimci su završili kasnije i na albumu. Koncert je policija prekinula nakon izvođenja pesme “Get Back”." (isto - VIKIPEDIJA)

среда, 6. јануар 2010.

Žar božićne melodije

Oda najveselijem prazniku napunila 65 godina. – Legenda džeza Mel Torme i Bob Vels munjevitom brzinom komponovali „Božićnu pesmu“, za manje od jednog sata, jednog sparnog dana 1944. godine.
Najbolje prodavana božićna melodija svih vremena već duže od šest decenija asocira na Deda Mraza, pečeni kesten i, naravno, noseve crvene od mraza.
I pored živih slika zimske čarobne zemlje koje preplavljuju maštu, ironija je u tome što je „Božićna pesma” – koja ove godine, kako javlja agencija AFP, slavi 65. godišnjicu – nastala jednog vrelog letnjeg popodneva u Los Anđelesu.
Kako kaže popularna priča, legenda džeza Mel Torme (rođen 1925. u Čikagu, roditelji imigranti, ruski Jevreji, čije je prezime bilo Torma) i Bob Vels munjevitom brzinom komponovali su ovu melodiju, za manje od jednog sata, jednog sparnog dana 1944, dok je Vels pokušavao da se „ohladi razmišljajući hladne glave”.
Prvi je snimio Net King Kol 1946, a nekoliko njegovih verzija ove pesme i dalje su najpoznatije. Otada je izvodilo više od 100 umetnika, uključujući i Elu Ficdžerald, Reja Čarlsa i Kristinu Agileru.
Muzički menadžer veteran Dejl Šits – koji je Tormea zastupao 35 godina – čuva žar „Božićne pesme” i svake godine dobija desetine zahteva kompanija ili umetnika za korišćenje pesme.
Iako je sve veći broj onih koji žele da je uvrste na svoj božićni album ili kompakt disk, film ili televizijsku reklamu, Šits kaže da uvek zahteva da vidi kontekst u kome će biti korišćena.
„Mel i Bob su bili velike cepidlake kada je reč o atmosferi ili sceni u kojoj je pesma trebalo da bude predstavljena. Ukoliko bi procenili da je scena neukusna i da nije u skladu sa ugledom pesme, nisu dozvoljavali da bude korišćena”, kaže Šits.
Sam Šits smatra da je tajna dugovečnosti ove božićne ode u poruci koju nosi – da je Božić doba godine kada svi treba da budu veseli i zadovoljni.
„Mislim da je to opšte osećanje koje povezuje celu porodicu”, izjavio je Šits za AFP. „Suština je u tome da je Božić doba godine kada za svakoga ima ponešto”.
Prema Šitsovim rečima, pesma je nastala gotovo slučajno kada je u julu 1944. Torme otišao u posetu Velsu koji je živeo u predgrađu Toluka Lejka.
„Mel je otišao kod Boba jednog od najtoplijih popodneva u julu. Ušavši u dnevnu sobu, primetio je u notesu zapisane reči koje je Bob nasumice napisao: ’Kestenje se peče na vatri’.”
Bez obzira na pakleno vreo dan i brojne neuspele pokušaje da se ohlade u bazenu ili ispod hladnog tuša, Bob i Mel su tokom četrdeset minuta koji su usledili rashladili dušu i telo napisavši „Božićnu pesmu”.

Iako je Torme, pevač, kasnije snimio svoju verziju, pesma je prvo bila ponuđena Net King Kolu, koji je rekao da je to „njegova pesma”. I tako je sve počelo, seća se Šits.
Kol ju je prvi put snimio u junu 1946. za radio studio WMCA u Njujorku, ali je verovatno najpoznatija verzija ove pesme ona koja je četvrti put snimljena 1961. u holivudskom Kapitol studiju.
Otada je ova melodija postala nezamenljiva i nezaobilazna na svim albumima izdatim uoči Božića i Nove godine, a 2006. nadmašila je pesmu „Beli Božić” (božićna pesma koju je napisao Irving Berlin 1942, a pevao je Bing Krozbi u filmu „Holidej in ”) kao najviše prodavanu božićnu pesmu svih vremena. (autor - Sanja Stijović, Politika, Bgd)

недеља, 3. јануар 2010.

Volim slušati radio: Edmondo Ros and his Rumba band

Autor priloga: NADIR EFENDIĆ (Nemačka)

Pjevac Edmondo Ros and his Rumba band
Pjesma Opportunity
Pjesma traje 2 min 41 sec

Postovani slusatelji,
cetiri godine prije prvog svjetskog rata, 1910-e godine rodjen je Edmondo Ros u Trinidadu. Tamnoputa majka i otac iz Skotske dali su njihovom sinu dobre osobine za njegov zivotni put. Te osobine , muzikalnost i poslovnost, doveli su do toga da je Edmondo Ros dugo nosio titulu "Kralj latinskoamericke glazbe". Na pocetku karijere, jos za vrijeme sluzenja vojnog roka, Edmondo je 4 godine svirao u simfonijskom orkestru Venecuele. Dobivsi drzavnu stipendiju, on je poceo 1937-e godine studij klasicne muzike na Kraljevskoj Muzickoj Akademiji u Londonu. Edmondo Ros, koji je u srcu imao latinskoamericki ritam, ubrzo je prekinuo taj studij i vratio se je zabavnoj muzici. On je tada svirao kao bubnjar u jednom nocnom klubu. Pred pocetak drugog svjetskog rata svirao je jedno vrijeme u Parizu, dok se ponovo nije vratio u London. Tu je on za poznatu kompaniju "Decca" snimio 6 ploca. Istovremno je osnovao njegov "Rumba Band" i imao je njegov prvi veliki uspjeh sa pjesmom "Los Hijos".
Dosao je rat i umjesto njegovih bubnjeva cuo se je prasak bombi. Njemacki bombarderi su vremanom nestali i 1944-e godine Edmondo Ros nastavio je da snima ploce za kompaniju "Decca". U medjuvremanu on je imao plesnu skolu, proizvodnju gramofonskih ploca i agenturu za posredovanje umjetnika. Njegov orkestar postao je veci i sastojao se je od 16 muzicara. Veliki uspjeh dosao je 1949-e godine, kada je Edmondo Ros prodao 3 miliona gramofonskih ploca sa njegovim snimkom "The Wedding Samba".
Njegov album "RhythmsThe South" kojeg je on snimio 1957 godine, bio je u svijetu jedan od prvih u stereo tehnici. Ne tako davno, 1994-e godine Edmondo Ros imao je njegov zadnji nastup i poslije toga se je povukao u privatni zivot.
Sada poslusajmo u nasoj emisiji Edmonda Ros-a sa njegovim Rumba Bandom uz melodiju "Opportunity" i mi se nadamo, da ce te uz ovu melodiju osjetiti zelju da zaplesete sa vasom dragom..